You are here

1403 SODA, doelwit +40%

Submitted by WL1 on Mon, 05/05/2014 - 10:58

Click hier voor het volledige artikel.

 

Sodastream, de frisdrank2.0 of de iCola

Er zijn nog weinig uitgesproken opportuniteiten op de beurs. De belegger moet daarom op zoek naar verhalen met een hoekje af, die toch profiteren van een lange termijn trendwijziging. SodaStream (SODA US) is zo een bedrijf. Het is de producent  van apparaten voor het maken van koolzuurhoudende dranken. Het bedrijf wil een einde maken aan het sleuren met frisdrank in glazen of PET flessen. Het toestel carboniseert water door toevoeging van koolzuurgas uit een drukcilinder. Het bedrijf verkoopt ook meer dan 100 verschillende soorten geconcentreerde siropen en aroma's om frisdranken te maken. Het huidige bedrijf kwam tot stand na een fusie met Soda-Club in 1998, een Israëlisch bedrijf opgericht in 1991. Soda-Club was daarvoor de distributeur  van SodaStream in Israël. CEO Daniel Birnbaum trad aan in 2007 en heeft het merk opnieuw gelanceerd  met nieuwe machines, nieuwe smaken en een uitbreiding naar 41 landen. De IPO op Nasdaq vond plaats in november 2010. In combinatie met de internet economie krijgt dit oude model een nieuwe kans.